reklama

Prečo 400-eurový bonus spraví z hypotéky pre mladých almužnu. Analýza pripravovanej novely

Za problém považujem v pripravovanej novele arbitrárne zavedenie 400-eurového stropu na získanie daňového bonusu. S rastom úrokových sadzieb totiž pomer štátnej podpory k zaplateným úrokom bude podľa mňa klesať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

V poslednej dobe sa toho veľa popísalo o pripravovaných zmenách v poskytovaní hypotéky pre mladých. Pri komentoch pripravovanej novely som si však nevšimol, aby bola pozornosť venovaná jednej podstatnej zmene.

Netvrdím, že mám stopercentne pravdu, keďže zákon schválený nie je a nie je uvedený do praxe, ale hádam stojí za to zamyslieť sa nad tým.

V návrhu zákona zákonodarca zrejme nepočítal s tým, že v budúcnosti môže a zrejme aj dôjde k rastu úrokových sadzieb. S tým je spojené znižovanie významu štátnej podpory pre mladých. Prečo? Čítajte ďalej a dozviete sa...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak sa úrokové sadzby vrátia k historickým priemerom na úroveň 5 - 7% p.a., zo štátnej pomoci pre mladých sa stane fraška. Čiže z poskytnutých 400 eur ročne vo forme daňového bonusu sa stane almužna. 

Ak porastú úrokové sadzby, význam daňového bonusu bude klesať

Prečo? Lebo podľa navrhovanej novely zákona vám má štát vrátiť ročne polovicu zo zaplatených úrokov. Problém je, že najviac do výšky 400 eur.

Maximálne o toľko eur ročne si budú môcť mladí hypodlžníci znížiť svoju daň. A to je kľúčové v celej tejto zmene.

Prečo? Lebo nie je jedno, či za rok zaplatíte na úrokoch napríklad 740 eur pri úrokovej sadzbe 1,5% p.a a daň si znížite o 370 eur alebo zaplatíte úroky cca 2000 eur za rok pri úrokovej sadzbe 4% p.a. a štát vám vráti 400 eur cez daňové priznanie.

S rastúcimi úrokovými sadzbami v budúcnosti by mal teda teda pomer štátnej podpory k zaplateným úrokom klesať zo súčasných približne 50 % na pokojne aj 20 % a menej.

Hovorím však, že za predpokladu, že takto bude schválený zákon a úrokové sadzby sa vrátia k historickým priemerom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A aby to nebolo málo, najlepšie na tom budú banky. Prečo? Lebo banka bude váš úver úročiť klasickou nezníženou úrokovou sadzbou a časť peňazí sa vám vráti až cez daňové priznanie. Platí: čím vyššia úroková sadzba, tým viac ročne zaplatíte na úrokoch.

V skratke: Dlh vám bude klesať pomalšie, na úrokoch zaplatíte viac. Čiže podľa novej verzie „štátnej podpory pre mladých“ bude po piatich rokoch váš zostatok dlhu vyšší ako pri súčasnom modeli.

Ako som sa k tomu dostal? Poďme počítať na konkrétnych príkladoch.

Ako funguje štátny príspevok pre mladých v súčasnosti?

Ak chcete získať štátnu dotáciu na hypotéku v súčasnosti, musíte spĺňať vekovú hranicu maximálne 35 rokov, príjmovú hranicu, ktorá sa prehodnocuje každý kvartál a účelom poskytnutia takejto hypotéky musí byť kúpa, výstavba alebo rekonštrukcia nehnuteľnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príspevok sa vzťahuje na výšku hypotéky do 70% z hodnoty nehnuteľnosti, ktorá slúži ako zabezpečenie a maximálne na sumu 50-tisíc eur. Z úrokovej sadzby vám štát odpustí 2% a 1% banka.

Takto nastavený systém v súčasnosti umelo navyšuje úrokové sadzby pri hypotékach so štátnym príspevkom. Sadzby na nedotovaných hypotékach sú na úrovni okolo 1,5% p.a. Dotované hypotéky sa počítajú z 3% p.a. a viac.

Štát takto vlastne dotuje banky umelo navýšenou úrokovou sadzbou, ktorá je následne znížená v pomere 2% štát, 1% banka. Pri nízkych úrokových sadzbách nezodpovedá štátna pomoc realite trhu.

A niečo podobné sa stane, ak nám porastú úrokové sadzby, no strop na daňový bonus bude vyjadrený arbitrárne zvolenou sumou 400 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V súčasnosti si napríklad musíte dávať pozor v ktorej banke o štátny príspevok požiadate. Každá si totiž zákon vysvetľuje po svojom. V niektorých sa vám preto úver poriadne predraží.

O tejto téme písal v roku 2015 kolega Slavomír Molnár v článku Prečo nie je jedno z ktorej banky si beriete štátny príspevok pre mladých? takže nemá zmysel rozoberať niečo čo už rozobraté bolo.

Ako by mal vyzerať štátny príspevok po novom?

Po novom má mať štátny príspevok formu daňového bonusu a jeho výška má byť 50 % zo zaplatených úrokov na hypotéke. Daňový bonus za zaplatené úroky môže pritom dosiahnuť maximálne 400 eur za rok. Suma úrokov bude vypočítaná z poskytnutého úveru, najviac však zo sumy 50 000 eur na jednu nehnuteľnosť.

Poďme sa pozrieť na konkrétny príklad, kde budeme porovnávať súčasný model, nedotovanú hypotéku a navrhovaný model, ktorý by mal platiť od januára 2018. Aby sme videli rozdiel, budeme simulovať dva scenáre.

Na týchto dvoch scenároch bude krásne vidno ako sa pri rastúcich úrokových sadzbách bude znižovať význam 400-eurového daňového bonusu.

V prvom prepočte budeme rátať so súčasnými úrokovými sadzbami, povedzme 1,5% p.a., v druhom budeme simulovať nárast úrokov na povedzme 4% p.a.

Pri prvom prepočte s úrokovou sadzbou 1,5% p.a. som sa inšpiroval kolegom Petrom Kováčom, ktorý robil prepočet v júni o pripravovanej zmene štátneho príspevku. V článku porovnával starý systém s novým a čo je viac výhodné pre klienta. Viac sa dočítate v tomto článku.

1. príklad – ú.s 1,5% p.a.

ŠPM 3,05 – 3% p.a.

Klasická hypo 1,5% p.a.

Daňová úľava 1,5% p.a.

Úver: 50-tisíc eur

Úver: 50-tisíc eur

Úver: 50-tisíc eur

Splatnosť: 30 rokov

Splatnosť: 30 rokov

Splatnosť: 30 rokov

Úrok: 0,05% p.a.

Úrok: 1,5% p.a.

Úrok: 1,5% p.a.

Splátka: 139,94 €

Splátka: 172,56€

Splátka: 172,56€

Zaplat. splátky: 8396,4€

Zaplat. splátky:10353,60 €

Zaplat. splátky: 10353,60€

Úroky za 5 rokov: 114,82€

Úroky za 5 rokov: 3385,21

Úroky za 5 rokov:3385,21

Daňový bonus: 0€

Daňový bonus: 0€

Daňový bonus: 1636,86 €

Zostatok istiny: 41718,42€

Zostatok istiny: 43146,89€

Zostatok istiny: 43146,89€

 

 

 

Daňový bonus:

  1. rok zaplatené úroky: 740,88€/2= 370,44€ daňový bonus za prvý rok

  2. rok zaplatené úroky: 661,50€/2 = 330,75€ daňový bonus za druhý rok

  3. rok zaplatené úroky: 642,83€/2 = 321,42€ daňový bonus za tretí rok

  4. rok zaplatené úroky: 623,87€/2 = 311,94€ daňový bonus za štvrtý rok

  5. rok zaplatené úroky: 604,62€/2 = 302, 31€ daňový bonus za piaty rok 

Daňový bonus spolu za 5 rokov: 1636,86€

Starý pôsob ŠPM: z výpočtu vyplýva, že pri starom spôsobe poskytovania ŠPM by dlžník zaplatil za päť rokov 8396,4€ a zostatok po piatich rokoch by bol približne 41 718,42€.

Nový spôsob ŠPM: pri novom spôsobe by dlžník zaplatil za 5 rokov 8716,74 € (10353,60 splátky – 1636,86 daňový bonus) a zostatok na úvere by mal 43 146,89€.

Výsledok: ((Zostatok nového spôsobu ŠPM (43 146,89) – zostatok starého spôsobu ŠPM (41 718,42)) + ((zaplatené splátky nový spôsob ŠPM (8716,89) – zaplatené splátky starý spôsob ŠPM (8396,4))= 1428,47+320,49=1748,96€

Z tohto príkladu vyplýva, že pri dnešných úrokových sadzbách by pre klienta vychádzal lepšie starý spôsob štátneho príspevku (ak by ho bral v Tatrabanke). Za päť rokov prerobí na novom modeli takýto klient zhruba 1750€. 

​2. príklad – ú.s. 4 % p.a.

ŠPM 4% - 3%

Klasická hypo 4% p.a.

Daňová úľava 1,5% p.a.

Úver: 50-tisíc €

Úver: 50-tisíc €

Úver: 50-tisíc €

Splatnosť: 30 rokov

Splatnosť: 30 rokov

Splatnosť: 30 rokov

Úrok: 1%

Úrok: 4%

Úrok: 4%

Splátka: 160,82€

Splátka: 238,71€

Splátka: 238,71€

Zaplat. splátky: 9649,20

Zaplat. splátky: 14322,6

Zaplat. splátky: 14322,6

Úroky za 5 rokov: 2171,31

Úroky za 5 rokov: 8921,98

Úroky za 5 rokov: 8921,98

Daňový bonus: 0€

Daňový bonus: 0€

Daňový bonus: 2000€

Zostatok istiny: 42 797,34

Zostatok istiny: 45 311,27

Zostatok istiny: 45 311,27

 

 

 

Daňový bonus:

  1. rok zaplatené úroky: 1983,97€/2=991,99€ - polovica zaplatených úrokov; daňový bonus 400€ (strata kvôli zavedenému limitu 591,99)

  2. rok zaplatené úroky: 1787,16€/2=893,58€ - polovica zaplatených úrokov; daňový bonus 400€ (strata kvôli zavedenému limitu 493,58)

  3. rok zaplatené úroky: 1752,99€/2=876,5€ - polovica zaplatených úrokov; daňový bonus 400 € (strata kvôli zavedenému limitu 476,50)

  4. rok zaplatené úroky: 1717,43€/2=858,72€ - polovica zaplatených úrokov; daňový bonus 400€ (strata kvôli zavedenému limitu 458,72)

  5. rok zaplatené úroky: 1680,43€/2=840,22€ - polovica zaplatených úrokov; daňový bonus 400€ (strata kvôli zavedenému limitu 440,22)

Daňový bonus spolu za 5 rokov: 2000€ 

Strata za 5 rokov z dôvodu limitu 400 eur ročne: 2461,01€ 

Starý spôsob ŠPM: z výpočtu vyplýva, že pri starom spôsobe poskytovania ŠPM by dlžník zaplatil za päť rokov 9649,20€ a zostatok po piatich rokoch by mal približne 42 797,34€.

Nový spôsob ŠPM: pri novom spôsobe by dlžník zaplatil za päť rokov 12 322,60€ (14 322,60 splátky – daňový bonus 2000€) a zostatok na úvere by mal 45 311,27€.

Výsledok: ((Zostatok nového spôsobu ŠPM (45 311,27) – zostatok starého spôsobu ŠPM (42 797,34)) + ((zaplatené splátky nový spôsob ŠPM (12 322,60) – (zaplatené splátky starý spôsob ŠPM (9649,20))=2513,93+2673,4=5187,33€

Pri úrokovej sadzbe 4% p.a. sa už prejavuje aj limit daňového bonusu 400€. Pri takejto úrokovej sadzbe je nový spôsob oproti starému už výrazne nevýhodnejší a daňový bonus drží na uzde 400 eurová hranica už viditeľne.

Záver: Je pravda, že súčasný model štátneho príspevku nezodpovedá realite a zrejme preto s ním chce štát spraviť poriadok.

Tak ako nedávalo zmysel určenie trojpercentnej úrokovej sadzby ako zľavy na úroku, tak nedáva zmysel určiť strop na daňový bonus vo výške 400 eur ročne.

Pri raste úrokových sadzieb sa stane z daňového bonusu zanedbateľná pomoc a doslova almužna v pomere k tomu koľko mladí ľudia zaplatia za päť rokov na úrokoch.

Riešenie: Ak ide štátu o skutočnú pomoc a o čo najnižšie preplatenie úverov mladých ľudí, ako riešenie sa núka odstrániť zo zákona hranicu 400 eur na získanie daňového bonusu. Keď polovica, tak polovica za každých okolností.

Banka by vystavila na konci roka potvrdenie o tom koľko dlžník zaplatil na úrokoch za zdaňovacie obdobie a polovicu z toho si dlžník odráta z výšky dane. To by bol skutočný daňový bonus a nie almužna.

Zákon by reflektoval zmenu úrokových sadzieb v čase. Ak by bol daňový bonus vyšší ako samotná daň, preplatok sa vráti dlžníkovi.

A a ak chceme dať nový systém do dokonalosti, nech banky dávajú pri štátnom príspevku normálne komerčné sadzby, v súčasnosti napríklad 1,5% p.a. s fixom na päť rokov a nech priamo znížia v mesačnej splátke úrokovú sadzbu o polovicu podobným systémom ako to dnes robí napríklad Tatrabanka pri štátnom príspevku. Klesne tak preplatenosť na úrokoch. Hovorí sa tomu aj priamy spôsob pripisovania štátneho príspevku.

Každopádne, v súčasnosti sa stále jedná len o návrh zákona a zatiaľ schválený nie je. Preto si musíme počkať na finálne znenie po schválení parlamentom.

P.S.: Ďakujem za prekontrolovanie čísel a prepočtov kolegovi Petrovi Kováčovi.

Ján Kušnirík

Ján Kušnirík

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Venujem sa finančnému sprostredkovaniu, rád robím prepočty, učím sa od skúsenejších. Snažím sa naučiť o financiách niečo nové každý deň. Nikdy predsa nevieme tak veľa, aby sme nemohli vedieť ešte viac. Z času na čas niečo zazdieľam aj TU. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu